Эхлэл        Байгаль орчин        Боловсрол        Гэмт хэрэг        Гэр бүл        Нийслэл        Орон нутаг        Хөдөө аж ахуй         Хууль, эрхзүй        Шашин        Эрүүл мэнд
Image
Ардчилалд хамаагүй хямрал
Image
Ардчилсан хувьсгалыг дэмжсэн гээд сургуулиасаа хөөгдөж, диплом ч үгүй төгссөн хүмүүс олон бий
Image
“Петро Матад” компанийг Сүхбаатар аймгаас гаргажээ
Image
Онцгой байдлын байгууллагад нисэх нэгж байгуулах төслийг УИХ-д өргөн мэдүүлнэ
Image
“Монгол хүн” хүмүүжлийн аяны III зөвлөгөөн боллоо
Image
2019 оны “Технологийн дэвшлийн шагнал”-ыг академич Б.Бямбаад олгохоор болов
Image
ТЦА: Согтуу жолооч айлын хашааг мөргөжээ
Image
С.Эрдэнэ: Ардчилал бол Монгол улсын иргэн бүрийн үнэт зүйлтэй холбогдож, амьдрах үндэс, арга, орчин нь болсон
Image
Гэр хорооллын айл, өрхүүдийн галын аюулгүй байдлыг хангууллаа
Image
ЭЗБХ:Санхүүжилтийн хэлэлцээрийн төслийг дэмжиж, хуулийн төслүүдийг хэлэлцэв
Image
"Дэн болон зочид буудал, саун массаж, цахим тоглоомын газруудын хариуцлагыг өндөрсгөх шаардлагатай"
Image
Ц.ЭЛБЭГДОРЖ-ийн өдрийн тэмдэглэл: Ардчилалд хүрсэн зам – Бодит түүх
Image
80 орчим иргэний мэдээллийг хуурамч оруулж, нийгмийн даатгалаас мөнгө завшиж байжээ
Image
Н.Номтойбаяр: Энэ хэргийн талаарх бүх болсон процессыг би мэдэж байгаа
Image
УДШ: "М-Си-Эс”-ийн банк байгуулах хүсэлтийг хангахын даалгажээ
Image
Допингийн шинжилгээг сольж, хахууль авсан хэргээр "Н" гэх хүн АТГ-т шалгагдаж байна
Image
Төрийн албаны ерөнхий шалгалтын тов гарлаа
Image
Б.Амархүү давж заалдах гомдол гаргажээ
Image
"Нийтийн тээврийн төлбөрт и-баримт олгох ажлыг хийсэн ч Татварын албанаас сервер нь ачааллаа дийлэхгүй гэсэн хариу өгсөн"
Image
Олон улсын УУЛЫН өдөр тохиож байна
Image
Дорноговь аймаг БНХАУ-ын Хунан мужийн Жан Жя Жие хоттой хамтран ажиллана
Image
“Дэвжээ” наадмын хоёрдугаар шатны шалгаруулалт Москва хотноо болов
Image
Гадаадад сургана гэсэн залилангийн хэргээс сэрэмжлэхийг анхаарууллаа
Image
Хөнгөлөлттэй үнээр олгох эмийн жагсаалтад өөрчлөлт оруулахаар болжээ
Image
ХОМ-ийн 1.1 тэрбум төгрөгийн зөрчил илэрчээ
Image
“Өргөн нэвтрүүлгийн тухай” хуулийн төслийн тухай
Image
Цахим гэмт хэрэгтэй тэмцэхэд Фэйсбүүк корпорацтай хамтарч ажиллах хүсэлтэй байгаагаа БСШУС-ын сайд илэрхийлэв
Image
Цагаан будаа, элсэн чихрийн импорт буурчээ
Image
УИХ-ын дөрвөн байнгын хороо хуралдана
Image
Улаанбаатарт 8-10 хэм хүйтэн байна
Image
SOS: Шахмал түлш олдохгүй гэр хорооллынхон гал алдаж эхэлжээ
Image
Ц.Элбэгдорж: Оросууд “судлая” гэвэл “үгүй” гэж ойлго...
Image
ТАНИЛЦ: Өрөг.mn контент сайтын ЭЗЭД
Image
"Web awards - 2019” наадмын тов гарлаа
Image
Хөвсгөлийг хөндөөд эхэлсэн “Aspire Mining”-н 51 хувийг Улсын гарьд Ц.Цэрэнпунцаг худалдаж авчээ
Image
АРДЧИЛАЛ: Халаас хоосон ч надад эрх чөлөө байна
Image
Төрийн ордны гадна ниргэн М өөрийгөө шатаах оролдлого хийжээ
Image
Сахуу татран өвчний эсрэг дархлаажуулалт эхэллээ
Image
Эрдэс баялгийн салбарын мэргэжлийн холбоодын анхдугаар зөвлөгөөн боллоо
Image
АНУ-ын зах зээлд өрсөлдөх Монголын 10 компани шалгарлаа
Image
“М Си Эс холдинг”-ийн банк байгуулах тухай нэхэмжлэлийг хэлэлцжээ
Image
"Өрөг.мн" сайт нээлтээ хийлээ
Image
“Шинжиан Шинфа” ХХК-иас 20 тэрбум төгрөг гаргуулж, Төрийн банкинд төлүүлэх шийдвэр гарчээ
Image
Дуучин Ч.Бат-Эрдэнийн шинэ албан тушаал
Image
"THE HU" хамтлагийн АНУ дахь менежерүүд "Чингис хаан" одонгоо гардан авлаа
Image
Аврагчид “Асгатын мөнгө”-ний далд уурхайг нээх ажиллагаанд оролцож байна
Image
Иргэний үнэмлэхийг шинэчилж, регистрийн дугааргүй болно
Image
Сүхбаатарын талбайд өнөөдөр "Хурд", "Харанга"-ын тоглолттой
Image
УИХ-ын дарга Сеймийн дэд маршал, хатагтай Малгажота Гошевскаг хүлээн авч уулзлаа
Image
“Шударга ёс ба авлига, ашиг сонирхлын зөрчлөөс урьдчилан сэргийлэх нь” сэдэвт сургалт боллоо
Image
Мөсөн хотхон байгуулж байна
Image
“Монгол газар” компаний захирлын мисс бүсгүйн тохойнд зөөлхөн гэгч нь хүрээд нүд унагаж байгаа харцыг харуулсан энэ зураг цахимд алдаршиж байна.
Image
Шөнийн тариф тэглээд утаа хэдэн хувиар буурах вэ?
Image
0-3 насны хүүхдээ асарч байгаа эхэд сар бүр цалин олгохоор шийдвэрлэлээ
Image
Яллах дүгнэлтийг уншиж дуусгажээ
Image
Богд хааны ордон музейд тууль хайлна
Image
Хүний эр бэлэг эрхтэн ясгүй болсон шалтгааныг эрдэмтэд тайлбарлажээ
Image
Та урьд насандаа хэн байсан бэ? /сонирхолтой СОНЖОО/
Image
250 мянган иргэн буруу бүртгүүлжээ
Image
2016 сүүлчийн арилжааны дүн
Image
Дональд Трамп давхар эрүүтэй зургийг нь нийтлэхгүй байхыг хүсжээ
Image
Ардчилал.мн сайт 2016 оны Оны онцлох есөн үйл явдалыг нэрлэлээ
Image
Хөөрхий охин хуруугаа тайруулжээ
Image
ГАРГҮЙ ЭМГЭН /ӨГҮҮЛЛЭГ/
Image
“Шилмэл буйдан”-г сонголтоосоо хасъя
Image
Энх-Эрдэнэ шинэ уран бүтээл White Christmas
Image
Маргаашнаас хөнгөлөлттэй эмийг өдөр бүр худалдаална
Image
“ХӨДӨӨНИЙ ОХИН” ДЭЛХИЙН МИССИЙН ТИТМИЙГ ЗҮҮХЭД ОЙРХОН БАЙНА
Image
Машин дотор секс хийх 7 шилдэг байрлал
Image
ШӨНӨЖИН 2 ХҮҮХЭНТЭЙ ҮЗЭЭД ҮҮР ЦАЙХ ҮЕД…
Image
Ерөнхий Консул Э.Галбадрал Орбис “нисдэг” нүдний эмнэлэгийн үйл ажиллагаатай танилцлаа.
Image
Маалинганы үр гэж юу вэ? Ямар ид шидтэй вэ?
Image
Хүүхдийг хөлдөөгөөд эд эрхтэнг нь зарах гэж яваад баригдав.
Image
Цагаан хад боомт руу нөхрөө эргэж очсон эмэгтэй өрөвдөж шүлэг бичжээ
Image
Бүсгүйчүүдэд: Шинэ жилийн гоёлын үс засалтын шинэлэг санаанууд
Image
Хөдөлмөрийн баатар, Ардын аман зохиолч, СГЗ Б.Лхагвасүрэн гуайн хагалгааны зардлыг Монгол Улсын ерөнхийлөгч даахаар болжээ.
Image
Эзэгтэй хүний хийж сурсан байх ёстой 20 хоол
Image
ИРАКИЙН МИСС СЭЛФИНЭЭС БОЛЖ ГЭР БҮЛИЙНХЭНТЭЙГЭЭ ЭХ ОРНООСОО ДҮРВЭЖЭЭ
Image
Кофенд дурлагсад илүү урт насладаг бас өвчлөх нь бага гэдгийг батлажээ.
Image
ЭХНЭРТЭЙГЭЭ ХҮНДЛЭЛГҮЙ ХАРЬЦАСНААР АЗ ХИЙМОРЬ НЬ НҮҮР БУРУУЛДАГ
Image
Үсээ өдөр бүр угаахгүй байх 5 шалтгаан
Image
У.ХҮРЭЛСҮХИЙГ ХӨНЖЛИЙНХӨӨ ХЭМЖЭЭГ НЭМЭГДҮҮЛЭХИЙГ САНУУЛЛАА
Image
“ХИЛИЙН ЧАНАД ДАХЬ МОНГОЛЧУУДЫН ХОЛБОО, ТББ-УУДЫН III ЧУУЛГА УУЛЗАЛТ” БОЛНО
Image
“Эрдэнэт”-ийн хувийг ингэж шийдвэл...
Image
ЦЕНЗУРГҮЙ ЯРИА-Д.Бямбадорж: 12 настай охин хойд эцгийнхээ хүүхдийг төрүүлсэн
Image
Боксын тулааныг Facebook-ээрээ шууд дамжуулсан гээд 115 мянган ам. доллар нэхэмжилжээ
Image
132 км замыг 56 цагт сэлж туулжээ
Image
ҮЕ МӨЧНИЙ ӨВДӨЛТИЙГ ОР МӨРГҮЙ АРИЛГАХ ШИДЭТ ТОС ХИЙХ ЖОР
Image
Д.ЦОГТБААТАРЫН СИНГАПУР УЛСАД ХИЙХ АЛБАН ЁСНЫ АЙЛЧЛАЛ ЭХЭЛЖ БАЙНА
Image
"ЖОЛООНЫ ҮНЭМЛЭХ ГАРГАЖ ӨГНӨ" ГЭСЭН ЗАРААР ИРГЭДИЙГ ЗАЛИЛСАН ЭТГЭЭДИЙГ ЭРЭН СУРВАЛЖИЛЖ БАЙНА
Image
"Баян" Баясаа эдгэрч эх орондоо иржээ
Image
МАНАЙ УЛС 2020 ОНД ТООЦООЛООГҮЙ, ИХ ХЭМЖЭЭНИЙ ӨР ТӨЛБӨРТ УНАХ ЭРСДЭЛ ҮҮСЧЭЭ
Image
Хятадад дэлхийн хамгийн том агаар цэвэршүүлэгч нээгдэв
Image
НОЁН ХУТАГТЫН БҮТЭЭЛ ТУУРВИЛЫН ТАЛААР ОЛОН УЛСЫН ЭРДЭМ ШИНЖИЛГЭЭНИЙ БАГА ХУРАЛ БОЛНО
Image
Ерөнхийлөгч Х.Баттулгад Ирсэн Маш нууц гэрээслэлийг олон нийтийн сүлжээгээр цацжээ
Image
Монгол улсын өрсөлдөх чадвартай танилц
Image
С.ЧИНЗОРИГ: ЦАЛИН НЭМЭХ АСУУДЛЫГ ЗАСГИЙН ГАЗРЫН ХУРАЛДААНД ОРУУЛАХААР ТӨЛӨВЛӨЖ БАЙНА
Image
ТЭД ХУУРАМЧ !!!
Image
СИНГАПУР ДАХЬ МОНГОЛ УЛСЫН ЭСЯ-НААС СЭРЭМЖЛҮҮЛЭГ ГАРГАЖЭЭ
Image
ЦАГ АГААРЫН МЭДЭЭ
Image
ДЭЛХИЙ ДАХИН ХОЁР СОЛОНГОСЫГ МАГТАН САЙШААЖ БАЙНА
Image
МОНГОЛ УЛС ДАХЬ ХҮНИЙ ЭРХ, ЭРХ ЧӨЛӨӨНИЙ БАЙДЛЫН ТАЛААРХ 17 ДАХЬ ИЛТГЭЛИЙГ ӨРГӨН БАРИВ
Image
Гайхамшигт G цэг яг хаана байрладагийг мэдээд аваарай +18
Image
Банкуудаа дэмжих үү, дэвслэх үү?
Image
ЭРЧИМ ХҮЧНИЙ САЙД Ц.ДАВААСҮРЭН ГОВЬ-АЛТАЙ АЙМАГТ АЖИЛЛАЖ БАЙНА
Image
АХЛАХ, ДУНД АНГИЙН СУРАГЧДАД ОРЧНЫ БОХИРДЛООС СЭРГИЙЛЭХ ЭКОЛОГИЙН БОЛОВСРОЛ ОЛГОЖ ЭХЭЛЛЭЭ
Image
МАН-ын бүлэг хаалттай хаалганы цаана юу ярив?
Image
Оффшор дансаа мэдүүлж өршөөлд хамрагдах хугацааг сунгалаа
Image
“Арсенал” эхний гурван оноог авлаа
Image
ТӨРСӨН ӨДРӨӨРӨӨ ТЭТГЭВЭРТ ГАРЧ, 2 САЯ ДОЛЛАР ХОЖСОН АЗТАЙ ЭР
Image
Image

Ц.ОДОНТУНГАЛАГ: НИЙТИЙН ТЭЭВЭР 150 САЯ ТӨГРӨГИЙН ОРЛОГО АЛДАЖ БАЙНА

Улаанбаатар хотын автомашины түгжрэлийг сааруулах зорилгоор жил бүрийн Нийслэлийн эдийн засаг, нийгмийг хөгжүүлэх үндсэн чиглэлд нийтийн тээврийг хөгжүүлэх төсөл арга хэмжээ тусгадаг ч тэр нь хэрэгждэггүй, татвар төлөгчдийн мөнгө үргүй зарцуулагддаг мөрөөдлийн жагсаалт болж хувирчээ. Энэ тухай бид Нийслэлийн Иргэдийн Төлөөлөгчдийн хурал (НИТХ)-ын төлөөлөгч Ц.Одонтунгалагтай ярилцлаа. Тэрбээр 2012-2016 онд Зорчигч тээврийн нэгтгэлийн даргаар ажилласан юм.

-НИТХ-аар Нийслэлийн эдийн засаг, нийгмийг 2019 онд хөгжүүлэх үндсэн чиглэлийн хэрэгжилтийг дүгнэх үеэр төлөөлөгчид нийтийн тээврийг хөгжүүлэхээр тавьсан ажилд хангалтгүй дүн тавилаа. Ямар хөтөлбөрүүд хэрэгжилгүй, ирэх жил дахиад хөрөнгө мөнгө тавихаас аргагүй болгоод байна вэ?

-НИТХ-наас өнгөрсөн жил 2019 оны Үндсэн чиглэлд нийтийн тээврийг хөгжүүлэхтэй холбоотой 21 ажил хэрэгжүүлэхээр тусгаснаас өнөөдөр долоон ажил үнэлэх боломжгүй буюу хэрэгжээгүй байна. Долоон ажил нь 40 хувьтай, мөн долоон ажил 100 хувь гэж дүгнэсэн. Гэтэл 40, 100 хувь гэж дүгнэсэн ажлууд нь ч огт хэрэгжээгүй байх жишээтэй. Тухайлбал Нийтийн тээврийг хөгжүүлэх мастер төлөвлөгөө боловсруулна гээд 200 сая төгрөгийг Нийслэлийн эдийн засаг, нийгмийг хөгжүүлэх үндсэн чиглэлд 3 жил дараалан тусгасан. Ирэх оныход дөрөв дэх жилдээ тусгалаа. Энэ оны Үндсэн чиглэлийн хэрэгжилтийг авч үзвэл мастер төлөвлөгөө боловсруулах ажил 40 хувьтай хэрэгжсэн гэж тайлагнасан. Үнэхээр 40 хувьтай хэрэгжсэн бол эхний шатны судалгаа шинжилгээ, төсөл нь гарч танилцуулагдсан байх ёстой. Гэвч тийм зүйл алга байна. Яагаад хэрэгжээгүй талаар тайлбар сонсохоор УИХ -аар Авто тээврийн тухай хууль батлагдахыг хүлээж байгаа гэдэг. Хууль батлахыг хүлээгээд дөрөв дэх жилдээ нэг өгүүлбэртэй зорилт тавьж байна. Хийх хүн аргаа олдог, хийхгүй хүн шалтаг олдог гэдэг л энэ.

Мөн “УБ такси” хөтөлбөрийг хэрэгжүүлнэ гэх ажлын хэрэгжилт 40 хувь гэж тавьсан байна. Тайланг нь уншаад үзэхээр бүтэн нэг жилийн хугацаанд Авто тээврийн үндэсний төвийн менежер Сайнбаяртай мэдээлэл солилцон уулзалт хийлээ гэчихээд үүнийгээ ажлын гүйцэтгэл 40 хувь гэж дүгнэсэн байсан.

-Ажлын гүйцэтгэл нь 100 хувьтай дүгнэгдсэн хэрнээ хэрэгжээгүй ажил байгаа хэрэг үү?

-Нийтийн тээврийн салбарын санхүүгийн бие даасан байдлыг хангах чиглэлээр олон улсын байгууллагатай хамтран судалгаа хийх хөтөлбөрийн хэрэгжилт 100 хувь хийгдсэн, сүлжээ төлөвлөлт сайжирсан гээд байгаа. Үнэхээр судалгаа нь бүрэн дүүрэн хийгдэж дууссан бол түүн дээрээ үндэслээд, шийдвэр гаргаад ажил сайжраад явж байх ёстой. Нөгөө талдаа энэ судалгааг бүрэн дүүрэн хийснээр нийтийн тээврийн сүлжээ төлөвлөлт сайжрах ёстой юм. Өөрөөр хэлбэл, буудал дээр зорчигчид автобусаа хүлээхгүй, тээврийн хэрэгслийн хүрэлцээ нь сайн, түгжрэхгүй, нийтийн тээврийн алдагдал буурч, орлого нэмэгдсэн байх ёстой юм. Гэтэл өнөөдөр нийтийн тээврийн үйлчилгээ өмнөх жилүүдийнхээсээ ч хүндэрч, алдагдал нь өссөн байна. Мөн гэр хорооллын нийтийн тээврийн үйлчилгээ сайжирсан байх ёстой. Харамсалтай нь, нийслэлийн гэр хорооллын нийтийн тээврийн хүрэлцээг нэмэгдүүлэх нь байтугай хотын төвөөрөө нийтийн тээврээ түгжрэлгүй явуулах зохион байгуулалтыг ч хийхгүй байна. Ер нь Үндсэн чиглэлд тавьсан ажлын гүйцэтгэл бодит амьдралтай нийцэхгүй байна гэдгээ өөрсдөө ч хүлээн зөвшөөрч байна лээ.

-Нийтийн тээвэрт парк шинэчлэлт хийхгүй бол одоогийн ашиглаж байгаа автобусны насжилт дуусах тухай дуулддаг. Энэ ажлууд ирэх оны Үндсэн чиглэлд тусаж уу?

-2020 оны Үндсэн чиглэлд тусгаснаар 100 тролейбус авахад, 25 тэрбумыг зарцуулна. Нийслэлийн төсвөөс 3.7 тэрбумыг, Хөгжлийн банкнаас 21.1 тэрбум төгрөгийг зээлээр авч санхүүжүүлэхээр төлөвлөсөн юм билээ. Өнгөрсөн 3 жилийн хугацаанд нэг ч автобусаар парк шинэчлэл хийгээгүй. Тийм учраас ирэх онд нийтийн тээврийн парк шинэчлэл хийхгүй бол тэг зогсолт хийхүйц хүндрэл үүснэ.

Парк шинэчлэлийн тухай ярихад манайх менежмент хийж чадахгүй байгаагаас үүдэлтэй асуудал их бий. Тухайлбал, одоо нийтийн тээвэрт ашиглагдаж байгаа автобусны 400-г нь 2009 онд 37 орчим тэрбум төгрөг улсын төсвөөс гарган худалдан авсан байдаг. Төсвийн хөрөнгөөр хувийн компаниудад эргэн төлөгдөх нөхцлөөр автобус авч өгсөн хэрнээ эргэн төлөх төлбөрийг авч чадаагүй байна. Төсвийн тухай хуулинд төсвийн хөрөнгөөр хувийн хэвшилд хөрөнгө оруулахыг хориглох заалт бий. Гэтэл тухайн үед Төсвийн тухай хууль зөрчиж үүнийг хийсэн байдаг.

-Төсвийн хөрөнгөд хэмнэлттэй, үр ашигтай, хариуцлагатай хандах ёстой байх. Энэ мөнгө эргэн төлөгдсөн бол тэр мөнгөөрөө парк шинэчлэл хийчих байж?

-Миний бие нэгтгэлийн даргаар ажиллж байх үедээ энэ асуудлаар шүүхэд хандаж байсан. Гэвч нэхэмжлэгч биш учраас шийдэх боломжгүй байсан. Тийм учраас төлөөлөгчийн хувиар нийслэлийн удирдлагад энэ асуудалд анхаарлаа хандуулах ажлын саналыг удаа дараа хүргүүлсэн ч өнөөдрийг хүртэл Нийслэлийн Өмчийн харилцааны газар, Төрийн сан энэ талаар ямар арга хэмжээ ажиллаж байгаа талаар тодорхой хариу өгөхгүй байна. Хэрвээ эргэн төлөлт хийлгэсэн бол өнгөрсөн хугацаанд тэр мөнгөөр парк шинэчлэл хийх бүрэн боломжтой байсан.

–Автобусаар зорчигчдын хувьд автобусны зогсоол ойр байх асуудал чухал байдаг. Автобусны зогсоолын хүртээмжийг сайжруулах ажил хэр байна гэж дүгнэж байна вэ?

-Энэ онд нийтийн тээврийн үйлчилгээний зогсоолыг сайжруулах зорилгоор шинээр 35 зогсоол байгуулна гэснээс хоёрыг л байгуулсан байгаа. Өнгөрсөн жил тусгасан байсан ажлаа дахиад л ирэх жил хийхээр оруулж ирсэн юм билээ.

-Тусгай замын автобусны үйлчилгээ бий болгоно гээд байсан. Тэр ажил юу болж байна вэ?

-BRT буюу тусгай замын автобус хөгжүүлэх төслийг хэрэгжүүлэх нэгж 2017 оны тавдугаар сард байгуулагдсан. Өнөөдрийг хүртэлх хугацаанд төслөөс хийсэн ажил нэг ч байхгүй. Ажил нь огт яваагүй боловч жил бүр 150 сая төгрөг албан хаагч нарын цалинд зарцуулагддаг, зээлийн хүү нь төлөгддөг төсөл болж хувираад байна.

Азийн хөгжлийн банкны хөнгөлөлттэй зээлээр хэрэгжих, 78.4 сая ам.долларын төсөвт өртөгтэй ажил. Хөнгөлөлттэй зээлээр хэрэгжих төсөл учраас ажил хийгдэхгүй цаг хугацаа алдах тусам бидэнд хохиролтой. Энэ төсөл хэрэгжсэн бол авто замын ачаалал 20-30 хувиар буурна гэж үзэж байсан. Гэтэл анхны зураг төслийг нь сольж цаг алдсаар бүтээн байгуулалтын ажил нь яваагүй, цаасан дээрээ байж байх хооронд хөнгөлөлттэй зээлийн эргэн төлөлт хийх хугацаа нь болоод байна. Нийтийн тээврийн салбарын хөгжил энэ мэтээр удааширч байна.

-Нийслэлийн төсвөөс төрийн өмчит автобус компаниудад олгох татаас жил бүр нэмэгдээд байгаа ч алдагдал нь буурахгүй өсөх болсны шалтгаан юу юм бол?

-Өмнө нь буюу 2012 онд намайг Зорчигч тээврийн нэгтгэлийн даргаар томилогдон ажил авахад орон нутгийн өмчийн оролцоотой гурван автобус бааз нэг төлөвлөгөө зорилттой ажилладаг хэрнээ хоёр нь алдагдалтай, нийгмийн даатгалын шимтгэлээ төлдөггүй, цалингаа тавьж чаддаггүй, шатахууны өр төлбөрт орсон, нэг нь хэвийн ажилладаг байсан. Үйл ажиллагааг нь нэгтгээд удирдаад үзье гэдэг зорилготой ажиллаад алдагдалгүй ажилладаг болгосон. Удирдлага зохион байгуулалтаасаа шалтгаалдаг юм байна гэдэг нь харагдсан.

Зөв менежмэнтээр ажилладаг болсноор бүх автобус компанийн ажилчид цагтаа цалингаа авдаг, эрүүл мэнд, нийгмийн даатгалын шимтгэл нь төлөгддөг, шатахууны өргүй, болж, орлого нь ч сайжирсан. Гэтэл Засаг солигдсоны дараа Зорчигч тээврийн нэгтгэл болгон нэгтгэсэн байсан компанийг хувааж салгасан.

Үүнээс болоод алдагдалгүй ажиллаж байсан компани өнөөдөр таван тэрбумын алдагдалтай ажилладаг болоод байна. Тухайн үед Нийслэлийн нийт төсөв 600 орчим сая төгрөг байсан. Гэвч бид тэр үед автобусны парк шинэчлэлт хийж чадаж байсан. Гэтэл өнөөдөр нийслэлийн төсөв нэг их наяд төгрөг давсан хэрнээ парк шинэчлэлтээ огт хийж чадаагүй.

Кондуктортой байхад хувийн хэвшилтэйгээ нийлээд өдөрт 250 сая төгрөгийн орлоготой ажилладаг байсан хэрнээ өнөөдөр 90 сая болж буурсан байна. Цаана нь 150 сая төгрөгийн орлого алдаж байна. Иргэд мөнгөө төлөөд байгаа, тэр нь хаашаа орж байна вэ гэдэгт хяналт тавьж чадахгүй болсон байна.

-Нийтийн тээврийг ухаалаг болгох үйлчилгээ таныг энэ салбарыг удирдаж байх үед хэрэгжсэн. Гэтэл өнөөдөр хэдэн төгрөгийн орлого ордог вэ гэдгийг Нийслэлийн тээврийн газар хянаж чадахгүй, БНСУ-ын хөрөнгө оруулалттай “Смарт карт” компанийн хэлснээр л явж байна гэх. Энэ хэсэгт алдаа гараад байна уу?

-Нийтийн тээврийн орлого “Смарт карт” компани дээр төвлөрөөд түүнийгээ Нийслэлийн тээврийн газартай хамтраад автобус компаниудад хуваарилж байгаа. Гэхдээ “Смарт карт” компани гэхээсээ илүү өөрсдөө хяналтаа алдчихсанаас орлого нь буурсан. Өөрсдөө хяналт тавьж чадахгүй, орлого буурсанд эмзэглэхгүй, хэвийн зүйл мэт хандаж байгаа нь ажиглагддаг болсон байна.

“Смарт карт”-ын хувьд хяналтын системийн тоног төхөөрөмж нь анх манайд суурилуулж байснаас хоцрогдчихсон, 2G технологийн хүчин чадлаар ажиллаж байгаа. Монголын залуучууд 4G технологи гаргачихсан, танилцуулга хийж байна. Түүнийг нь хэрэгжүүлэхгүй байгаа нь бодлогын алдаа. Нийслэлийн тээврийн үйлчилгээг сайжруулж хэмнэлттэй, хяналттай ухаалаг тоног төхөөрмж байсаар атал хоцрогдсон технологио хянаж чадахгүй, төсвөө алдагдалд оруулаад явж байгаа нь шийдвэр гаргах түвшинд ажиллаж байгаа хүмүүсийн буруутай үйл ажиллагаатай л холбоотой.

-Нийтийн тээвэрт ухаалаг үйлчилгээ нэвтрүүлэхдээ та бүхэн шинэ технологитой компани сонгох ёстой байсан юм биш үү, тэгвэл?

– Тухайн үед тендер зарлахад өрсөлдөөд гарч ирсэн компани нь “Смарт карт”. Дэлхийн улс орнуудын нийтийн тээврийн үйлчилгээнд ухаалаг үйлчилгээ хэдийнэ нэвтэрсэн байсан. Кондуктор мөнгө хураадаг энэ үйлчилгээ хэдийнэ хоцрогдсон байсан л даа. Анх удаа хийгдсэн ажил учраас бэлтгэлгүй байсан байж магадгүй. Гэхдээ шаардаж, шахаж маш их ажил хийлгэсэн. Урд хойд талд нь карт уншдаг төхөөрөмж суулгана, бэлэн мөнгөтэй орж ирсэн тохиолдолд лацтай хайрцганд хийх, хяналтын камер ажиллуулах зэргээр төрөл бүрийн л арга хэмжээ авсан. Орлого ч эрс нэмэгдсэн. Засаг төр өөрчлөгдсөнөөр энэ ажил унаж, хяналт суларсан байна.

-Хотын төвд байгаа Зорчигч тээврийн компаниудын газрыг дуудлага худалдаанд оруулж, Тахилтад шинээр нэг төв байгуулах юм яриад байдаг. Та салбарыг удирдаж байсан хүний хувьд энэ талаар юу гэж бодож байна?

-Улаанбаатар хотод байрлах Автобус гуравдугаар баазын газрыг дуудлага худалдаанд оруулж зараад Тахилтад дөрвөн га газарт шинээр 3-р баазыг шинээр байгуулахаар төлөвлөсөн. Нийт 21 тэрбум төгрөгөөр шинэ бааз байгуулахаар төлөвлөсөн. Мөн л гурав дахь жилдээ хөрөнгө тавьж байна. 2018 оны нийслэлийн төсөвт 2 тэрбум, 2019 оны төсөвт 2.8 тэрбум, 2020 оны төсөвт 15.3 тэрбум төгрөг суулгахаар Үндсэн чиглэлд тусгасан байгаа.

Энэ мэтчилэн нийтийн тээврийн салбарын ажил яаж байгааг та харж байгаа байх. Ер нь нийтийн тээвэр гэдэг бол нийгмийн захиалгат үйлчилгээ. Улаанбаатар хотын хүн амын 60 гаруй хувь нь нийтийн тээврээр үйлчлүүлдэг. Энэ салбарын хөгжил удаашрах тусам иргэдэд хүндрэл чирэгдэл үүснэ. Ийм учраас аливаа шинэчлэл хөгжил нь удааширч болохгүй, хяналттай байх ёстой, өдөр тутам үйл ажиллагаанд нь анхаарч байх шаардлагатай ийм чухал салбар шүү дээ.

 

Эх сурвалж: MEDEE.MN 

 

СЭТГЭГДЭЛ

Comments


Fatal error: Call to undefined function write_cache() in /var/www/html/xac/ww.focusmedee.mn/cache_footer.php on line 6